flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення практики розгляду справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 130 КУпАП, Самбірським міськрайонним судом Львівської області у 2016 році

24 лютого 2017, 12:44

 

У переведенні Самбірського міськрайонного суду Львівської області впродовж 2016 року перебувало 120 справ про притягнення до адміністративної відповідальності осіб за керування транспортним засобом у стані алкогольного сп’яніння, тобто за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 130 КУпАП. Із них 114 надійшло у звітному періоді; 15 адміністративних матеріалів повернуто, в тому числі для належного оформлення – 14; 5 залишилось нерозглянутими на кінець звітного періоду.

Із розглянутих 100 справ про притягнення до адміністративної відповідальності осіб за керування транспортним засобом у стані алкогольного сп’яніння, що перебували у провадженні суду в 2016 році, по 73 справах правопорушників було притягнуто до адміністративної відповідальності; щодо 27 осіб справи закрито. З них: щодо 11 осіб провадження закрито у зв’язку з передачею матеріалів на розгляд трудового колективу, щодо 1 особи провадження закрито у зв’язку зі звільненням від адміністративної відповідальності при малозначності правопорушення, щодо 5 осіб – відсутністю події і складу адміністративного правопорушення та щодо 8 осіб – закінченням строків накладення адміністративного стягнення; щодо 1 особи провадження закрито у зв’язку зі смертю. QUOTE  

Відповідно до ст. 278 КУпАП суддями в обов’язковому порядку перевіряються правильність складання протоколу та інших матеріалів справи про адміністративне правопорушення. Як показав проведений аналіз, підставами для повернення матеріалів для належного оформлення переважно були невідповідність протоколів про адміністративне правопорушення вимогам ст. 256 КУпАП, Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення в органах поліції, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 листопада 2015 року №1376.

Зокрема, в одній справі про притягнення до адміністративної відповідальності особи за ч. 1 ст. 130 КУпАП суддя прийшов висновку, що вчинене правопорушення слід визнати малозначимим та звільнити особу від адміністративної відповідальності. Під час розгляду справи з’ясовано, що свою вину правопорушник не визнав; у лікувальний заклад працівники поліції їхати не пропонували. З даних протоколу про адміністративне правопорушення вбачається, що після його складання автомобіль тимчасово не затримувався та не поміщався на спеціальний майданчик чи стоянку, чим фактично було визнано, що водій може керувати транспортним засобом і не становить небезпеки для інших учасників дорожнього руху. Врахувавши обставини вчинення правопорушення, дані про особу правопорушника, який вперше притягався до адміністративної відповідальності, являється учасником бойових дій, на час розгляду справи перебував в зоні АТО, має на утриманні неповнолітню дитину, відсутності даних про затримання автомобіля чи доставки його на спеціальний майданчик чи стоянку, суддя постановив закрити провадження по малозначимості правопорушення, оголосивши усне зауваження.

До Самбірського міськрайонного суду Львівської області 19 лютого 2016 року Самбірським відділом поліції ГУ НП України у Львівській області надіслано протокол про притягнення особи до адміністративної відповідальності  за ч. 1 ст. 130 КУпАП, до якого долучений висновок щодо результатів медичного огляду з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції від 14.02.2016 року, який не відповідає вимогам, які ставляться до таких висновків, а саме всупереч вимогам Інструкції про виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України,  Міністерства охорони здоров’я України від 09.11.2015  №1452/735, записи були нерозбірливими, у відповідних графах були лише підпис без зазначення прізвища та ініціалів лікаря. Відповідно до п. 22 Інструкції висновки щодо результатів медичного огляду осіб на стан сп’яніння, складені з порушенням вимог цієї Інструкції, вважаються недійсними. З урахуванням наведених обставин суддею винесено постанову про повернення матеріалів до Самбірського відділу поліції ГУ НП України у Львівській області для  правильного їх складання.

При розгляді справ узагальненої категорії суддями Самбірського міськрайонного суду Львівської області дотримуються вимоги п. 7 ст. 247 КУпАП, яким визначено, що провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у разі закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

Так, постановою судді від 12 серпня 2016 року закрито провадження по справі відносно особи, у зв’язку з тим, що відносно особи 19 липня 2016 року складено протокол про адміністративне правопорушення, вчинене 13 грудня 2015 року; постановою судді від 04 квітня 2016 року закрито провадження по справі відносно особи, в зв’язку з тим, що останньою вчинено  правопорушення 24 грудня 2015 року, а адміністративні матеріали надійшли  до суду 25 березня 2016 року, тобто після закінчення строку накладення адміністративного стягнення.

Приймаючи рішення про передачу матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд трудового колективу, спостерігається однакова практика врахування суддями вчинення особами правопорушень вперше, щире розкаяння у вчиненому, утримання ними неповнолітніх дітей, використання транспортного засобу як основного засобу існування та в інтересах сім’ї. Відповідно до ст. 284 КУпАП при передачі матеріалів на розгляд трудового колективу судді виносили постанови про закриття провадження.

Виходячи з вимог ст. 33, 34, 35 КУпАП, судом призначалося адміністративне стягнення правопорушникам в межах, встановлених цим Кодексом. По узагальнених справах суддями Самбірського міськрайонного суду Львівської області накладено адміністративне стягнення у виді штрафу щодо 63 осіб на загальну суму 368390 (триста шістдесят вісім тисяч триста дев’яносто) гривень, з яких добровільно сплачено 158540 (сто п’ятдесят вісім тисяч п’ятсот сорок) гривень; щодо 7 осіб вирішено позбавити права керування транспортними засобами; щодо 3 осіб застосовано адміністративний арешт.

Обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненням особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами (ст. 251 КУпАП ). Відповідно до вимог ст. 277-2 КУпАП особи, які притягувалися до адміністративної відповідальності та інші особи, які брали участь у провадженні по справах про адміністративне правопорушення, про час і місце розгляду справи повідомлялися завчасно і належним чином.

Під час розгляду однієї справи про притягнення особи до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 130 КУпАП встановлено неправдивість показань свідка у суді, на що було відредаговано після набрання постановою законної сили. Відповідно до ст. 214 КПК України копію постанови надіслано до органів внутрішніх справ для внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань, оскільки за змістом судового рішення констатовано про завідомо неправдиве показання особи у суді, що може свідчити про вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ст. 384 КК України.

Із вивчених справ вбачається, що при накладенні адміністративного стягнення суддями завжди враховується характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом’якшують і обтяжують відповідальність.

Постанови суддів Самбірського міськрайонного суду Львівської області в справах про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 130 КУпАП, у звітному періоді не оскаржувались.

Всі постанови суддів про накладення адміністративних стягнень по аналізованій категорії справ звернено до виконання вчасно.

Проблемних та спірних питань при розгляді справ даної категорії  не виникало.

Результати проведеного узагальнення свідчать про дотримання у Самбірському міськрайонному суді Львівської області вимог існуючого законодавства під час розгляду справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 130 КУпАП, а саме: ніхто з осіб, щодо яких надходили матеріали, не підданий заходу впливу в зв’язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом; провадження у суді в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності та в межах компетенції суду (суддів).